Vi er få, men med alle kompetencer i top

Selvom CLAAS forhandleren i Hammershøj ikke er den største maskinforretning i landet, har de alle de kompetencer, det kræver – flere af medarbejderne har nemlig flere kasketter på, hvilket styrker forståelsen for både salg, service, reservedele og rådgivning i hele forretningen. Hammershøj Smede- og Maskinforretning kender deres kunder og kunderne har tillid til forretningen, fordi de kender den.  

I den lille by Hammershøj imellem Viborg og Randers vejrer CLAAS flagene lige udenfor byskiltet ved Hammershøj Smede- og Maskinforretning. Det er en af de mindre CLAAS forhandlere, men de fremviser stolt de kendte CLAAS landbrugsmaskiner både udenfor og inden i forretningen.

Som en lille lokal virksomhed med blot ni ansatte hjælpes man ad, hvor det er muligt. Derfor har flere af medarbejderne flere funktioner. ”Jeg passer butik og lager, er mekaniker på værkstedet og sælger også små maskiner. På vores værksted har vi to svende og tre lærlinge samt en værkfører, som også fungerer som sælger. Derudover sidder min mor og søster i administrationen”, fortæller Peter Trankjær, der er ejer af Hammershøj Smede- og Maskinforretning.

Hammershøj Smede- og Maskinforretning er en familievirksomhed, hvor Peter Trankjær i dag sidder som 3. generation i virksomheden ”Min bedstefar Sven Trankjær overtog Hammershøj Smede- og Maskinforretning for 77 år siden og overdrog det sidenhen til min far, som har overdraget det til mig for 5-6 år siden”, fortæller Peter Trankjær og tilføjer, at hans far Kristen Trankjær stadig er i forretningen.  

De mange forskellige funktioner, som flere af medarbejderne inkl. Peter Trankjær selv besidder, har stor betydning for forståelsen af kundernes behov og ønsker ”Det er en stor fordel, at både jeg og Niels-Erik, som er sælger og værkfører, begge er på værkstedet. Det giver os et meget bedre kendskab til kunderne og deres maskiner samt de udfordringer, der er i vores område”, fortæller Peter Trankjær og tilføjer, at de har flere kunder, som har været trofaste kunder hos Hammershøj Smede- og Maskinforretning næsten lige så længe, som familien Trankjær har ejet den.

Et lille område sikrer høj service
For Peter Trankjær er det vigtigt, at kunderne altid kan regne med dem – også i weekenden ”Vores område ligger om os med en radius af ca. 20 min. kørsel, så vores kunder ved, at når de har brug for os, så står vi der - og også indenfor relativt kort tid”, fortæller Peter Trankjær, som derudover også tit får besøg af kunderne i butikken, hvor de også har mulighed for at se på nogle af de nye CLAAS maskiner på helt tæt hold.

Udover service og reparation af landbrugsmaskiner udfører Hammershøj Smede- og Maskinforretning også smedearbejde, da det ofte er et behov hos kunderne. Forretningen sætter pris på kunderne, og for Peter er det vigtigt, at de hjælper med at løse lige netop det behov, som kunden har.

I et lille lokalt samfund er kendskabet til de lokale bønder stort, og derfor er det vigtigt at møde kunderne og få skabt den gode relation, som gavner både maskinforretningen og kunderne. ”Vi sætter pris på, at vores kunder kommer ind i butikken, så vi kan få en snak med dem og rådgive dem om, hvad de har brug for. Det kan være ny smøring, nye maskiner, service osv. For os er det rigtig vigtigt, at kunderne får det, som de har brug for, og er det fx en maskine, så er det vores opgave at vejlede dem i det”, forsikrer Peter Trankjær og tilføjer ”Vores kunder skal ikke ende med at købe en for stor eller for lille maskine til deres bedrift – de skal have den, de skal bruge”.

Kunderne betyder naturligvis meget for maskinforretningen i Hammershøj, men for Peter er arbejdsmiljøet og ordentlige arbejdsforhold mindst ligeså vigtigt. ”I 2011 flyttede vi ned i vores nye lokaler, fordi vi ønskede at få mere plads og bedre tilkørselsforhold for vores kunder. Men særligt også muligheden for at forbedre arbejdsforholdene for vores medarbejdere var vigtig. Vi fik bedre plads, mere arbejdsrum og flere redskaber til at gøre arbejdet nemmere; såsom kranlifte i loftet, som klarer alt det tunge arbejde, så vi kan passe på vores montører. Derfor vil vi også gerne have maskinerne ind til os, fordi vi har alt det gear, som gør vores arbejde hurtigere, nemmere og mere skånsomt”, afslutter Peter Trankjær

Picture 1
Picture 2