Fra orange til lysegrønne traktorer

Den orange traktor blev indtil 2003 produceret af franske Renault, hvorefter CLAAS købte aktiemajoriteten og startede egen produktion af standardtraktorer til landbruget. Fynske Svanninge Auto- og Traktorservice A/S arbejdede i mange år med de orange traktorer, som i 2003 skiftede farve til CLAAS lysegrøn. Overgangen gav udfordringer, men viste sig i sidste ende at være en fordel for værkstedet.

”Vi har arbejdet meget med Renault i mange år, og derfor har vi stort kendskab til modellerne. Da de blev til CLAAS, ville vi gerne arbejde videre med dem, da det jo var det samme produkt”, fortæller Rene Helding, medejer af Svanninge Auto- og Traktorservice A/S.

”Da CLAAS i sin tid opkøbte Renault-fabrikken skiftede de egentlig bare farven fra orange til lysegrøn. Men derefter begyndte de at udvikle selv; fik en masse elektronik ind i traktoren og lavede den første AXION, som vi må være ærlige at sige; den kom de lidt for hurtigt i gang med. Derefter kom en stor opdatering, og siden har der ikke været noget - tværtimod”, fortæller Rene Helding.

CLAAS store ambitioner gav traktorerne en træg start, men CLAAS kom efter det, hvor særligt komfort, teknisk udvikling og kvalitet er blevet nøgleordene ved en CLAAS traktor.

”Der er sket en stor ændring fra Renault til CLAAS. Der er kommet mange ændringer og ny teknik i traktorerne med GPS og topmoderne udstyr”, fortæller Rene Helding, som også tilføjer, at Renault traktoren var kendt for at være en robust, men ældre traktor i teknikken, som CLAAS efterfølgende har opgraderet og udviklet til det, den er i dag.

Med 40 år på bagen
I 2019 kunne Svanninge Auto- og Traktorservice og tidligere medejer Åge Larsen fejre 40 års jubilæum, hvor Åge i samme ombæring valgte at give dirigentstokken videre til Rene Helding og Brian Manø Andersen. Rene Helding er oplært i Svanninge Auto- og Traktorservice og har været medejer af Svanninge Auto- og Traktorservice siden 1998. Dengang var de stadig Renault servicepartnere og havde god erfaring med de orange traktorer.

Siden forretningen startede op i 1979 har fokus været på biler og traktorer. Det er en anderledes konstellation end man ofte ser i dag, men for flere år tilbage var det meget almindeligt.

”Førhen var der masser af små værksteder, hvor det var meget almindeligt, at man både lavede biler, lastbiler og traktorer. For når man ser på en motor, om det er i en bil eller i en traktor, er det næsten det samme, for de virker på samme måde – det er lige størrelsen, som er en anden”, fortæller Rene Helding.

Selvom størrelsen er en anden, er der sket en stor udvikling i både bil- og landbrugsindustrien, hvor der stilles store krav til ekspertise, engagement og service.

”Udviklingen indenfor biler og traktorer holder os i gang. Vi tager mange kurser, så vi er opdateret indenfor det nyeste i branchen, så vi kan varetage de opgaver, der kommer vores vej”, siger Rene Helding.

Biler og traktorer er specialet, men…
Selvom hverdagen i 40 år primært er gået med service på både biler og traktorer, så er det ikke det eneste, som Svanninge Auto- og Traktorservice får tiden til at gå med.

”Vi laver også andet end kun traktorer og biler. Vi laver meget hydraulik, eftermontering, opbygning af maskiner på en fabrik i nærheden af Svanninge, montering af redskaber og sådan noget. Flere af vores kunder får lavet alt deres service hos os; fra plæneklipper til bil og landbrugsmaskiner”, fortæller Rene Helding og tilføjer, at den lokale opbakning er vigtig for en mindre virksomhed. Derfor har Svanninge Auto- og Traktorservice også altid ment, at pladsen og tiden skulle udnyttes, så kunderne hurtigst muligt kunne komme videre med deres hverdag igen. Svanninge Auto- og Traktorservice er salgs- og servicepartner med Ringe Maskinforretning, hvor der er er tæt samarbejde om særligt CLAAS produkterne.

”Hverdagen på værkstedet er reparationer af traktorer og maskiner. Som regel har vi altid 1-2, nogle gange 3, traktorer i gang med forskellige reparationer. Vi får tit mange akutte opgaver ind, som vi er gode til at tage ind og servicere med det samme for at få dem ud at køre igen”, afslutter Rene Helding.

Picture 1
Picture 2