For en landbrugs- maskinmekaniker bruges vintermånederne bl.a. til at blive efteruddannet og opdateret på produktnyheder.

Publisheret: 14.04.21

Mejetærskermontører opdateres i Aars

For en landbrugsmaskinmekaniker bruges vintermånederne bl.a. til at blive efteruddannet og opdateret på produktnyheder, så de er klar, når sæsonen sætter ind. Det gælder også for CLAAS montørerne, der har været på mejetærskerkursus på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser i Aars.

Udviklingen inden for mejetærskere går rigtig stærkt. Det hele bliver mere og mere højteknologisk, og det kræver en del af de mange montører, som servicerer mejetærskere. Danish Agro Machinery afholder hvert år mejetærskermontørkurser i samarbejde med HEG i Aars netop for at efteruddanne de danske montører, så de kan yde den bedste og mest optimale service for kunderne.

”For snart mange år siden var det hele mekaniske indstillinger, men i dag er det elektrohydraulisk. Det betyder, at der er mange flere automatikker i dag, og det kræver en baggrundsviden omkring, hvordan systemerne virker”, fortæller Ib Hvidklint, der er servicechef på CLAAS høstmaskiner.

Den nyeste viden er vigtig
På et netop afholdt kursus i den nye generation af CLAAS LEXION mejetærskere, deltog bl.a. Erik Nielsen, som er landbrugsmaskinmekaniker ved A.P. Jørgensen i Ribe.

”Vi er afsted hvert år og bliver opdateret på den nyeste viden. Der sker noget nyt på maskinerne hele tiden, og der er konstant ny udvikling – hvis ikke mekanisk, så er det teknologisk”, fortæller Erik Nielsen og fortsætter: ”Det er vigtigt for mig at være up-to-date, når jeg skal servicere vores kunder, og på kurserne simulerer de nogle af de ting, som vi kan komme ud for i hverdagen som montør”.

En anden deltager på kurset, Joachim Woldemar fra Hans Holm Maskinforretning, er enig i, at udviklingen går fremad, og derfor er opdateringskurser meget vigtigt for ham som montør. ”Udviklingen går stærkt, og med de nye LEXION modeller er det tydeligt at se, at CLAAS rykker fremad”, fortæller han.

Et fag, hvor man er tæt på kunden
”Jeg kan godt lide at komme ud og snakke med kunderne, og så er det virkelig en succesoplevelse, når vi hjælper kunderne med at komme videre i travle perioder”, fortæller Erik Nielsen, der også understreger, at det ikke er et 8-16 job i sæson. ”Det er lidt en livsstil med skæve arbejdstider, og det skal man kunne lide og få det til at passe med familien derhjemme”.

Joachim Woldemar har været udlært landbrugsmaskinmekaniker i ca. 1,5 år, og han er meget tilfreds med sit erhverv. ”Man kommer ud og møder mange sjove mennesker, og man bliver stillet nogle udfordringer, og det kan jeg godt lide”.

For Danish Agro Machinery ved man, hvor meget det betyder for kunderne at have dygtige og uddannede montører. ”Vi opbygger montøren, så kunden får tillid til ham – og kunden får glæden af, at han er uddannet. Vi ser også, at kunderne ofte får en speciel relation til montøren og ønsker den samme montør, når deres maskine skal serviceres”, fortæller Ib Hvidklint.

Udover montørkurser på nye mejetærskermodeller, så arrangerer Danish Agro Machinery også LEXION grundkurser med en varighed af 10 arbejdsdage. Her kommer man det hele igennem bl.a. introduktion til CLAAS, dokumentation og specialværktøjer. På disse typer kurser har man gerne forskellige typer af LEXION generationer til rådighed for kursisterne – maskiner helt tilbage fra 1996 og frem til de nyeste modeller, så de er rustet til at klare alle de udfordringer, de møder i deres dagligdag.